33 éve történt…

*

1981. október 12-én, Püspökladány vasútállomáson avatták fel a MÁV 242,001 pályaszámú műemlék-mozdonyát, mint kiállított ipar- és vasúttörténeti emléket.   (1. kép)

A mozdony kiállításának ötlete néhai Kotra Károly, Püspökladány Körzeti Üzemfőnökség műszaki-helyettesétől (fűtőházfőnöktől) származik, az alkalom pedig, ahogy akkor jegyezték a történelemkönyvek, Püspökladány felszabadulásának 37. évfordulója volt.

A mozdonyról néhány gondolat:

– A MÁV legnagyobb sebességű gőzmozdony-sorozata a 242-es sorozat volt.

– Gyártója a MÁVAG (Budapest), összesen 4 darab készült belőle 1936 és 1939 között és MÁV 242,001-004 pályaszámmal lettek jelölve. (2-3. kép)

– A vasút fejlődése az 1930-as évek elejére elérte azt az igényt, hogy a 100 km/h sebesség már nem volt elegendő és az így elindult fejlesztések eredményeként 1934-ben a GANZ gyár kibocsájtotta az Árpád gyors-sínautóbuszt, erre válaszként a MÁVAG a 242-es gőzmozdonysorozatot.

– A 242-es sorozat alkalmas volt 4-5 kocsiból álló gyorsvonati szerelvény továbbítására, az utazási sebessége 120 km/h volt, tengelynyomása alacsony – a magyar pályaviszonyoknak megfelelően – mindkét irányban azonos sebességgel haladt, tehát nem kellett fordítani a végponton és a szertartályban elhelyezett szénnel és vízzel 200-250 km hatótávolsága volt.

– A sorozatot felszerelték un. gyorsvonati kiegészítő fékkel is, hogy az előírt féktávolságon belül meg tudjon állni, a nagy sebesség ellenére rendkívül nyugodt futású gőzmozdony volt.

– A frissen épített mozdonyok Berlin és Hamburg közötti futópróbákon elérték a 152 km/h sebességet is.

– A Püspökladány – Biharkeresztes vonalon egy mérés során a 242,002 gőzmozdony elérte a 161 km/h hazai gőzmozdony sebességrekordot.

– Külső áramvonalas burkolata elősegítette a nagy sebesség elérését és a kor ipari formatervezési elvárásainak is megfelelt.

– Gyártás utáni első felhasználási területe, gyorsvonatok továbbítása Budapest-Miskolc-Kassa vonalon történt meg.

– A 242-es sorozatú „Búvár” becenevű gőzmozdonyokat az 1960-as évek elején a püspökladányi fűtőházhoz hon-állomásították, tehát a mozdonyok tárolása és karbantartása a Püspökladány fűtőháznál történt. (5-6-7. kép)

– Utolsó menetrendszerű futása a Budapest – Biharkeresztes vonalon zajlott, a nagy terhelésű Balt-Orient Expressz-t továbbították párosan un. „előfogatolva”. (4. kép)

– Érdekességképpen néhány műszaki adat:

  * Hajtókerék átmérő: 2000 mm

  * Futókerék átmérő: 1040 mm

  * Engedélyezett legnagyobb sebesség: 152,- km/h

  * Üres tömeg: 71 tonna

  * Szolgálati tömeg: 85,4 tonna

  * Vízkészlet: 10 m3

  * Tüzelőanyag készlet: 4 tonna

A 242,001 számú példányt a Püspökladány fűtőház kollektívája újította fel és helyezte el a felvételi épület nyugati oldalán.

Az avatási ünnepségre (8-9. kép) limitált példányszámban készült a Hollóházi Porcelángyárban kávés-készlet és emlékplakett (10-11. kép), amit a felújítást végző dolgozói kollektíva egyes tagjai, a mozdonyon hosszú éveket szolgáló mozdonyvezetők és fűtők, valamint vasúti vezetők kaptak. Az ünnepi beszédet a MÁV Debreceni Igazgatóság vezetői tartották, az elismeréseket Ignácz Zoltán körzeti üzemfőnök adta át, az ünnepséget levezette Kotra Károly műszaki-helyettes.

 

A 242,001 pályaszámú „Búvár” 1981-től 1998-ig volt a Püspökladány vasútállomáson kiállítva (12. kép), majd 2002-ig az Istvántelki Főműhelyben felújították (13. kép) és jelenleg a MÁV Nosztalgia Kft. egyik büszkesége, nosztalgia vonatokat továbbít országszerte. (14-15-16-17. kép)

Püspökladány, 2014. 10. 01.

Biró Ferenc Mihály vasútbarát-gyűjtő

 

KÉPGALÉRIA: (RiBiFeMi Archívum)

1. kép: A 242,001. Psz. gőzgép kiállítva Püspökladányban 1981.10.12-től
2. kép: A 242,004. Psz. gőzmozdony
3. kép: A Búvár a fűtőház előtt
4. kép: 242,003 és 242,001 Budapest-Nyugati 1963-ban
5. kép: Megérkezett az 1/a. vágányra a Búvár
6. kép: A mozdony elhelyezése hidraulikus emelőkkel történt
7. kép: A műemlék-mozdony a helyére került
8. kép: Átadási ünnepség
9. kép: Az emlékplakettet átveszi Fórián Lajos fűtő, mozdonyvezető kollégája Gyökeres Sándor volt.
10. kép: Emlékplakett
11. kép: Kávés készlet
12. kép: Szállítják a Búvárt Budapestre felújításra. Előtérben Berde Lajos állomásfőnök-helyettes
13. kép: Lecsupaszítva a 242.001 felújítás alatt Istvántelken
14. kép: 242 001 nosztalgia-gőzös
15. kép:  Piliscsaba 2002.
16. kép:  Pozsony 2007.
17. kép:  Nyugati pályaudvaron

***

A hozzászólások megtekintéséhez kérem, kattintson a “Tovább a friss hozzászólásokhoz” lehetőségre a következő sorban.

***

 

Várjuk a hozzászólásod